söndag 1 juli 2012

Jordgubbar, jordgubbar, jordgubbar...

...ge mig mera jordgubbar, söta, små jordgubbar. 

En av alla de saker jag älskar med sommaren är de färska jordgubbarna. Naturella, med glass, med grädde, i bakverk, i desserter eller som idag i sylt. Jag kan inte få nog av dem. 

Nu när det finns syltsocker är det dessutom busenkelt att koka sin egen sylt. Jag gör så här:

  • Skölj och rensa 1,5 kg jordgubbar.
  • Skär eller hacka i mindre bitar. 
  • Lägg 1 kg syltsocker och jordgubbarna i en kastrull. Koka i ca 5 minuter under omrörning. 
  • Skumma väl och häll upp i väl rengjorda burkar.
Förutom att jag bunkrat inför vintern så planerar jag att använda min sylt till jordgubbsgrottor och till kvällens nybakta scones. Mums!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar