fredag 29 mars 2013

Rocky road med mandel

För några år sedan introducerade Leila godiset Rocky road och jag vet att många med mig blev väldigt förtjusta i denna godisbomb. Till min stora bedrövelse blev jag, några år senare, allergisk mot nötter och fick prova mig fram med andra ingredienser för att kunna avnjuta dessa goda munsbitar. Som tur är kan jag fortfarande äta mandel och det passar minst lika bra som jordnötter och pistagenötter. 

Vi slängde ihop en sats tidigare idag och här är mitt recept:

Rocky road

Ingredienser:
350 g ljus choklad
150 g mörk choklad
2,5 dl dumlekola(utan papper)
2 nävar minimarshmallows(jag gillar icas pastellfärgade)
3 dl salta mandlar(märket Nutisal tycker jag är bäst)
1 dl Smarties eller Non stop

Gör så här:
1. Smält chokladen i vattenbad över kastrull eller i mikron.
2. Lägg övriga ingredienser i en stor skål och blanda.


3. Häll över den smälta chokladen och blanda väl.
4. Fyll smeten i en plåt eller form och låt stelna i kylskåp.


5. När smeten stelnat, skär till önskad storlek. 



Nu är det dags att natta barn. Ha en mysig långfredagskväll! Kram!

1 kommentar:

  1. Väldans smart och ligga och titta på din blogg när man försöker att inte tänka att man är sugen...;-)

    SvaraRadera