torsdag 25 juli 2013

Chocolate chip cookie i gjutjärnspanna



Heeeeej!

Hoppas att ni som jag kan njuta av vackra sommardagar! Här har det varit fullt upp i veckan och ändå känns det som att man inte gör något speciellt. Det tar ju, i och för sig, lite tid att landa hemma när man har varit borta en vecka. Överfulla tvättkorgar och annat plock kräver sin tid ;).

När vi fick främmande igår passade jag på att baka en klassisk chocolate chip cookie. Jag gör den dock som en stor kaka och bakar den i en gjutjärnspanna. Receptet kommer från min absoluta favvokokbok, alla kategorier: Två systrars söta. Jag har följt receptet men gjort en liten modifiering och tillsatt mandelsmör. Jordnötssmör funkar också ;). Jag tog dessutom bara ljus choklad i kakan fast det ska vara hälften mörk och hälften ljus enligt ursprungsreceptet. Båda varianterna är jättegoda. Receptet kommer här:

Chocolate chip cookie i gjutjärnspanna

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 dl hackad mörk choklad 
2 dl hackad ljus choklad
1 dl mandelsmör 

  • Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en stekpanna i gjutjärn, ca 25 cm i diameter.
  • Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägget.
  • Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt. Rör ner i smeten och blanda till en slät deg. 
  • Tillsätt mandelsmör och choklad. Blanda runt allt. Varning för att provsmaka degen!!! Sååå sjukt god. Jag tror bestämt att jag ska klicka ner bitar av denna kakdeg nästa gång jag gör glass. Skulle kunna bli riktigt bra :). 
  • Tryck ut degen i stekpannan. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. Låt inte kakan stå inne för länge eftersom den fortsätter att gräddas en stund efter att den tagits ur ugnen. 


Servera varm eller kall(jag gillar den bäst ljummen), gärna med en kula vaniljglass till. Yummie, yummie!




En fikasugen tjej i väntan på våra gäster. 

Nej, nu gäller det att fånga dagen här! Verkar bli ännu en härlig sommardag!


Ha det gott!

Kram

1 kommentar: