måndag 9 december 2013

Världens godaste chokladkola



Genom åren har jag läst många recept där de hävdar att de har receptet på världens godaste kola. Jag som blivit nyfiken och testat många av dessa har inte blivit imponerad. Jag har konstaterat att den kola som jag gör och som min mormor och mamma har gjort alla sina jular toppar med råge. 

Först tänkte jag att det kanske är den där mormorsnostalgin som gör det men jag vet att de som fått receptet också har den som en favorit och gör den år efter år ;). Så därför tänkte jag vara djärv och göra anspråk på titeln Världens godaste kola med detta underbara recept. Så vansinnigt god och farligt beroendeframkallande.


Chokladkola


Ingredienser:
4 dl socker
1 dl ljus sirap
3/4 dl farinsocker
3/4 dl kakao
2,5 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
1 msk smör

Lägg allt i en tjockbottnad kastrull eller traktörpanna. Ju vidare kärl du har desto fortare går det. Koka och rör om då och då. Gör kulprov för att se om kolan är klar. Då häller du upp lite kallt vatten i ett glas. Häll i ca en tsk av kolan och ta upp den efter ca 30-60 sekunder. Om du då kan forma en fast kula/klump så är den färdig.


Du kan hälla upp den på smord plåt och skära kolan i bitar när den svalnat. Jag tycker att det är lite jobbigt och tidskrävande så numera häller jag upp kolan i knäckformar med hjälp av en kanna. Supersmidigt!

Hoppas att du fått en fin start på veckan

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar