måndag 26 maj 2014

Chokladtryffeltårta med smak av mint och creme caramel


Jag bakade till min mamma i helgen och ursprungsreceptet är ett av mina absoluta favoriter och även ett av de mest besökta recepten här på bloggen. Den här gången gjorde jag tryffeln med Anthon Bergs choklad som smakar frisk mint och creme caramel. Här kommer recept än en gång. 

Chokladtårta med minttryffel

Botten:
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel:
1,5 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g Anthon Bergs mintchoklad med creme caramel



Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker i kastrullen. 
  • Rör ner ett ägg i taget och häll till sist i mjölet. 
  • Bred ut smeten i smord, rund form(24 cm) med löstagbar kant.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara lite lös i mitten när du tar ut den. Låt svalna!
  • Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta sedan bort kastrullen från plattan. Bryt chokladen i rutor, rör ner i gräddsmöret tills den smält helt. Låt tryffeln svalna i kylskåpet i ca en timme. Rör då och då för att känna på konsistensen. 
  • När tryffeln känns lite tjock är det dags att bre ut den på chokladkakan. Dekorera med strössel, nötter eller annat gott om du vill. Låt stå en stund i kylen, gärna över natten. Servera med grädde!

Snart helg igen :). 

Vi hörs!

Kram



1 kommentar:

  1. Hej Emilie!

    Jätteroligt och smickrande att ni gillar min blogg :). Ska givetvis kika in och gå med.

    Hälsningar Malin

    SvaraRadera